Rynek Infrastruktury
GDDKiA odstąpiła od umowy z Alpine Bau na budowę odcinka S5 z Kaczkowa do Korzeńska w czerwcu ubiegłego roku. Jako powód podano niewywiązywanie się wykonawcy z zapisów umowy. Odcinek o długości 8,69 km został zrealizowany do połowy 2013 roku w 93 procentach.
Wartość umowy to ponad 244 mln zł brutto. Dokończenie budowy będzie polegało między innymi na ułożeniu warstw konstrukcyjnych nawierzchni S5 (wiążącej i ścieralnej), dokończeniu prac na obiektach mostowych i przepustach, wykonaniu oznakowania i barier ochronnych oraz zrealizowaniu robót wykończeniowych polegających między innymi na sadzeniu drzew i krzewów.
Generalna Dyrekcja liczy na to, że Budimex w ciągu sześciu miesięcy zdoła wykonać prace i uda się oddać drogę do użytku. Wykonawca będzie prowadził prace poza jezdnią główną jeszcze przez około dwa miesiące.
Budowa drogi ekspresowej z Kaczkowa do Korzeńska ruszyła w połowie 2010 roku i była realizowana przez konsorcjum grupy PBG i Alpine Bau. Pierwotnie inwestycja miała być ukończona jesienią 2012 roku, jednak latem 2012 roku ogłoszono upadłość układową PBG, a rok później GDDKiA odstąpiła od umowy z firmą Alpine Bau. Konieczne okazało się ogłoszenie przetargu na dokończenie prac.
Do tego czasu trasa powstała w 70 procentach. Przedsięwzięcie obejmowało, poza budową odcinka drogi S5, wykonanie obwodnicy Rawicza, która w momencie zerwania kontraktu była zaawansowana w 93 procentach. Inwestor w osobnym postępowaniu wybrał wykonawcę, firmę Strabag, który jesienią 2013 roku dokończył budowę obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 36.
Po zakończeniu budowy trasy ekspresowej na odcinku Kaczkowo – Korzeńsko, nastąpi znaczna poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz skróci się czas przejazdu z Leszna do granicy województwa w kierunku Wrocławia.